Kinderboeken

Mijn kinderboeken heb ik geschreven in de tijd dat ik bij SGO-Uitgeverij werkte. Een enorme inspiratiebron waren mijn eigen dochters.      

Mijn eerste kinderboek schreef ik naar aanleiding van een vraag van hun kleuterjuf. Zij vroeg me hoe ze Pinksteren dichter bij de beleving van kleuters zou kunnen brengen. Ik begon het voor haar op te schrijven en het werd vanzelf een verhaal: “De Pinksterduif”. De eerste versie was een eenvoudig prentenboek in zwart-wit. Later, in 2003, is dat verhaal uitgewerkt tot een prentenboek met prachtige kleurenillustraties van Xantha-Iris Vorst. De Pinksterboodschap zit erin verstopt maar het is ook gewoon een leuk prentenboek voor als je niet zoveel met Pinksteren hebt.

Een andere serie van mijn hand zijn de “Bijbelse prentenboeken”. Er zijn negen boeken die ieder een bekend bijbelverhaal vertellen zoals de schepping, de ark van Noach en het leven van Jezus. Ik ben trouw gebleven aan het verhaal, maar heb dat op zo’n manier verwoord dat het aansluit bij de belevingswereld van kinderen. De illustraties vind ik prachtig en ik weet ook zeker dat kinderen ze mooi vinden.
   

Ik heb verschillende andere kinderboeken geschreven, of er mijn bijdrage aan geleverd. “Dag Dag” heb ik bijvoorbeeld voor peuters geschreven. Zij hebben nog maar een heel beperkt arsenaal aan woorden. Dan sta je als auteur voor de uitdaging om er toch iets van levensbeschouwing in te brengen. Heel basaal. Maar wel iets om later op door te kunnen bouwen.

Het boek “Waarom?” is een vraagboek bij alledaagse dingen voor kinderen van drie jaar of ouder.
Het babyboek “Welkom” komt oorspronkelijk uit het Duits. Je hebt meer babyboeken, maar in dit boek is ook wat ruimte voor geloof en levensbeschouwing.   
---------------------------------------------------------  'Ik breng mensen in beweging en laat ze iets van het Grote Licht zien,' zegt de Pinksterduif en die woorden betekenen een keerpunt voor Kleine Duif. Ze is met Pasen uit het ei gekomen en dacht dat de wereld goed was. Maar het viel tegen. Er is ruzie en oorlog. En met de natuur gaat het ook niet best. De ontmoeting met een straatkind maakt diepe indruk op haar. Kleine Duif is ook teleurgesteld in zichzelf. Ze dacht dat ze een vredesduif was, maar begint bijna zelf te vechten. Door de Pinksterduif gaat ze anders naar de wereld kijken. Ze ontdekt meer hoopvolle dingen. 'Zou de Pinksterduif hier ook geweest zijn?' vraagt ze zich af. Want die vogel is als de wind: je voelt hem, maar je ziet hem niet. Of toch wel? Misschien ontdekken oplettende kijkers soms een veertje met een gouden glans en de gloed van vuur. Kleine Duif krijgt weer moed en besluit de Pinksterduif een pootje te gaan helpen... Een boek voor alle mensen die hun hoop gevestigd hebben op een betere wereld en die tegelijk het wezen van Pinksteren willen begrijpen.