Liedjes


Lastig aan het schrijven van liedjes vind ik, dat je aan een strak ritme gebonden bent. Waar je bij versjes nog mag smokkelen, kan dat bij liedjes niet. Lettergrepen en klemtoon moeten passen in het ritme van de muziek. Maar dat maakt het juist ook weer een leuke uitdaging!

De meeste liedjes heb ik geschreven voor kinderen, in het kader van het project “Zitten of opstaan?” (deel 1 tot en met 6). Deze liedjes zou je geloofsliedjes in de breedste zin van het woord kunnen noemen. Soms gaan ze over een bijbels figuur, maar vaak ook over algemene thema’s als vrede of geluk.

Ook  heb ik samen met Gerard van Midden en Gerard van Amstel twee cd’s met nieuwe kerstliedjes gemaakt: “We zoeken een ster” en “Dromen worden waar”.

Het is geweldig om een kerk binnen te lopen en dan te horen dat een kinderkoortje jouw liedjes zingt. Laatst hoorde ik zelfs in de kleedkamer van een sportschool een klein meisje een van mijn liedjes zingen. Een heel bijzondere ervaring!




---------------------------------------------------------
De serie "Zitten of opstaan?" richt zich op kinderen van vier tot twaalf jaar. Ze wordt gebruikt bij de gelovige opvoeding op school, in de kerk of het gezin.

De liedjes volgen de lijn van een Bijbelverhaal of pakken een geloofsthema op en verweven dat met de ervaringen van kinderen hier en nu. De tekst is toegankelijk. Grote abstracte begrippen worden vertaald in concrete alledaagse dingen. De muziek nodigt direct uit om mee te zingen.


 
Bij elke cd is een aparte liedboekje verkrijgbaar met de complete teksten en bladmuziek met gitaarakkoorden.