Over Greet Brokerhof


“Mensen met aandacht naar het leven en de wereld laten kijken. Ze bewust maken van het goede en het mooie dat vlakbij voor het oprapen ligt, dat is wat ik graag doe...”

Ik ben opgegroeid in de Zeeuwse klei en moeder van twee geweldige dochters die inmiddels volwassen zijn. Al heel wat jaar ben ik getrouwd met Désiré, de man die ik tijdens mijn studie ontmoette. Maar naast dit alles is een belangrijk deel van mij ‘schrijfster’.

Verhalen schrijven, gedichten maken, ik was er al jong mee bezig. Ik schreef schriften vol verhalen. Na mijn gymnasiumopleiding koos ik voor een studie theologie in Leiden. Een opvallende keus, want het was begin jaren ’70 en ik zat op een openbare school. Heel lang heb ik predikant willen worden maar daar is het nooit van gekomen. Ik werk nu al heel wat jaren samen met mijn man in de uitgeefsector, de laatste jaren in onze uitgeverij, Oase Media. Daar ben ik werkzaam als auteur en (eind)redacteur en lever foto’s voor diverse projecten.

Mijn achtergrond als theoloog vind je terug in mijn werk. Maar ik ben veel breder bezig. Ik probeer mensen te raken met een (speelse) gedachte en ze te stimuleren om over de dingen na te denken, een diepere laag in zichzelf aan te boren. Dat heeft te maken met zingeving in de ruimste zin van het woord.

Een van mijn projecten is het maken van Zinboekjes, kleine cadeauboekjes met foto’s en korte teksten, bedoeld om even een snaar te raken bij mensen. Bij een brede groep: jong en oud, gelovig en atheïst. Daarnaast houd ik me al meer dan 20 jaar bezig met dagopeningen voor het voortgezet onderwijs. Leuk werk. Want jongeren en zingeving – dat is de ultieme uitdaging. Meer hierover kun je lezen onder het kopje Oase Magazine.

Ik heb in de afgelopen jaren voor bijna elke leeftijd wel wat geschreven. Dat resulteerde in kinderboeken en bundels met gedichten of gebeden. Een aparte tak van sport was het schrijven van liedjes. Veel van mijn werk heeft met zingeving en geloof te maken. Maar altijd ben ik op zoek naar nieuwe woorden en niet-traditionele beelden die aansluiten bij de wereld van nu.